Mudd^^

2011-12-03
01:55:09

Stålmorsan
Idag var jag hemma hos morsan en sväng för att hämta lite scrapbookingsaker så jag kan göra julkort och sådär. Hon pratade med min storebror i telefon. De hade en intressant konversation, jag hörde visserligen bara mammas del men ändå.

Mamma har haft en rörmockare hemma idag för att installera en ny dusch i badrummet. De kom kl 8 imorse och var klara vid 11. Mamma börjar jobba kl 8 egentligen men kunde ju inte det idag för att rörmockaren skulle komma förbi. När hon väl kom till jobbet (hon är lokalvårdare på Tingsholmsgymnasiet) stod hennes arbetskamrater utanför hennes städskrub och frågade ut henne var hon hade varit och vad hon hade gjort.

Och vad jag fattade det som var det ingen särskilt trevlig utfrågning utan rätt taskig. Speciellt den äldsta av dem hade varit rätt tyken. Visst kan man fråga var hon varit, men inte på det viset. Sen behöver hon inte förklara sig för dem för på deras jobb har de flextid. Bara de gör sina timmar någon gång mellan 06 och 22 så spelar de ingen roll när de börjar.

Mamma gick och tänkte på deras taskiga sätt ett tag, speciellt den äldsta då som för övrigt ska gå i pension till jul. Till slut gick hon upp till henne och sa:

-"Vad är det för ett sätt, att hålla koll på vilken tid jag börjar? Det ska bli väldigt skönt när du går i pension så man slipper dig?"
-"Jasså? Det tycker du?"
-"Ja det tycker jag!"

Sen gick mamma därifrån.

Ni ska veta att min mamma är inte den som står upp för sig själv. Hon är en riktig mespropp egentligen. Ett väldigt vanligt scenario hemma är att katten sätter sig på mammas stol. Jag tiltar stolen så att katten ska hoppa ner. Mamma säger åt mig att inte göra så. Sedan sätter hon sig på en annan stol. Hon kan alltså inte ens säga till katten. Haha =)

Därför tycker jag att detta var ett stort steg för morsan. All eloge till henne! En ny sida utav henne - stålmorsan!



Mamma när vi åkte Göta Kanal förra sommaren =)

Puss!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: